Иван Мудов с ново предизвикателство
С най-новата си инсталация “Камъни” винаги провокативният артист Иван Мудов ни напомня, че живеем във все по-несигурен свят и нищо не е такова, каквото изглежда
от Тодор Пеев
Всеки човек има нужда от сигурност, опора и стабилна основа в живота, за да може да пази равновесие и да преследва смисъла си. Хората възприемат реалността на база на натрупан опит, на преживяното, наученото и очакваното. Но светът се променя и то все по-бързо – развива се все по-динамично, поднася ни приятни, но и неприятни изненади, все по-често ни провокира да напуснем зоната си на комфорт. И за нас става все по-трудно да запазим равновесие.
Това е посланието на инсталацията "Камъни“ на артиста Иван Мудов. Реализацията - една от алеите зад Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий” е предварително изчистена от каменната настилка, издълбана е дупка, в която е сложен дунапрен, след това покрит с пясък и камъни, така че да не забелязва.
Резултатът е мека, нестабилна основа, която изненадва случайните минувачи и противопоставя техните очаквания алеята да е твърда и реалността.
Инсталацията трябва да бъде изпитана, да се мине през нея... "Камъни“ не е за наблюдаване, творбата трябва да се преживее. За Иван Мудов публиката не трябва да е пасивна – всеки желаещ може да прекоси алеята, да изпита емоция и състояние на нестабилност. За артиста цялото преживяване не е лично, а е метафора за нестабилността и несигурността ни като общество, напомняне, че утрешният ден може да промени целия ни живот.
Според Мудов обаче, загубата на равновесие не води до срив и пропадане, а дори напротив – съвсем скоро ще се превърне в новата социална нормалност.
И в този смисъл, “Камъни” не е просто забавен експеримент, а творба, която ни провокира и променя гледната ни точка към света. Той се променя, ние се променяме и ако не можем да се адаптираме бързо, ще оцелеем ли?
Това не е първата арт акция, с която Иван Мудов предизвиква и провокира. Той обича да преобръща социални норми и клишета, да демонстрира безмислието на обществени навици, правила и конвенции. През 2005 г. обяви откриване на Музей на Съвременното изкуство в гара Подуяне (МУСИЗ, 2005), какъвто – разбира се – нямаше. Същата година в Института за съвременно изкуство показа "Фрагменти“ с части от различни художествени произведения от музеи и галерии из Европа, събирани година и половина. Всяко парче е надписано с името на художника и прилежно подредено в красив куфар, реплика по Дюшан. Колекцията му пътува навсякъде с него, той се отнася с нея като с фетиш, но може да бъде показана на всеки, което я прави вид преносим музей и Ноев ковчег. Мудов обожествява откраднатото парче, обгръща го с внимание и го връща обратно в музея. "Фрагменти“ е показвана в Цетине, Берлин, Люксембург и Виена.
През 2010-а откри изложбата "Врата“, чиято врата на галерията се отваря само отвън навътре и веднъж влезли, зрителите могат да излязат само ако някой друг влезе.
Мудов е показвал изложби, проекти и инсталации в целия свят. Играта и черният хумор са любими негови работни "инструменти“. Често използва правилата на държавните институции, за да ги иронизира. Например когато в униформа на български катаджия регулира движението в Грац (Traffic Control, 2002) или вмъква контрабандно България на всички павилиони във Венецианското биенале чрез своето "Вино за откривания" (2007 г).
През 2016-а издава каталога "Сертификат за автентичност“ с финансовата подкрепа от над 150 души, закупили на специални изложби на Мудов в шест европейски градове отделни страници, с което са ги одобрили за влизане в каталога. Имената на всички съиздатели, както и номерата на страниците, които им принадлежат като автентични произведения на Мудов, подписани от самия него, са включени в издателското каре. Незакупените страници са също честно посочени и "отсъстват“ от книгата.
През 2012 г. в рамките на международния фестивал Sofia Contemporary той реализира проекта "Без название“ - огражда, имитирайки бъдещ строеж, мястото на бившия мавзолей на Георги Димитров. Предварително подготвя скици на проекта за бъдещата сграда, която е в стил мутренска нео-класика, и пита минувачите за мнението им, като по този начин изследва възможностите на изкуството за манипулация и въздействие.
Проектът “Камъни” се реализира с финансовата подкрепа на програма "Културна програма за Българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018 г." на Национален фонд "Култура", в сътрудничество с Национална библиотека “Св. св. Кирил и Методий”, Софийска градска художествена галерия, архитектурно студио Urbanviva и VIVACOM Art Hall.
Инсталацията "Камъни“ е зад Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий” до 5 юни
изложба Иван Мудов какво ново новини арт България
бюлетин
още авангарт
-
Поезията на Луи Арагон и Пол Елюар
Тази година отбелязваме 100 години от създаването на сюрреализма
-
Поезията не трябва да свети, тя трябва да осветява
„Ана Бландиана: Между мълчанието и греха“ е в програмата на фестивала Синелибри
-
Вътрешната страна на живота
„Мила Жасмин, ти искаше да избягаме заедно. Но някои птици не мигрират. Те изчакват зимата...