"Цар Лъв" оживява на екран това лято
Съвременен и нестандартен подход към една любима история.
Продукцията на Дисни "Цар Лъв", режисирана от Джон Фавро, ни отвежда в Африка и по-точно в саваната - мястото, където се ражда един бъдещ цар. Симба идолизира баща си, Крал Муфаса, и взима присърце царската си съдба. Но не всеки в царството се радва на появата на младия наследник. Скар, братът на Муфаса и наследник на трона, има собствени планове. Битката за Pride Rock e белязана от предателство, трагедия и драма, водещи до изгонването на Симба. Но с помощта на новооткрити приятели Симба ще трябва да намери начин да върне онова, което му принадлежи по право.
За "Цар Лъв" Джон Фавро споделя:
Това е толкова обичана история. "Дисни" имаха огромен успех с оригиналната анимация, а след това и с мюзикъла на Бродуей. Знаех, че трябва да съм много внимателен, усещах изключителната отговорност на продукцията: да не се проваля, да не прецакам историята. Исках да покажа, че можем да се придържаме към основния материал, но в същото време да пресъздаваме сюжета с помощта на изключителни съвременни техники.
Създадената през 1994 година от Дисни анимация "Цар Лъв" е считана за безспорен шедьовър, обожавана от феновете по света. Печели Оскар за оригинална песен “Can You Feel the Love Tonight” (Елтън Джон, Тим Райс) и оригинална музика (Ханс Цимер). През 1997 година историята прави дебют и на Бродуей, печелейки шест награди "Тони". 22 години по-късно, "Цар Лъв" остава един от най-големите бродуейски хитове, отбелязвайки цели 9 000 пъти на сцена.
Режисьорът Джон Фавро застава начело и на продукцията "Книга за джунглата" през 2016 година, използвайки възможностите на съвременната технология, за да разкаже историята по съвременен и истински впечатляващ начин. Филмът пленява публиката и печели "Оскар" за най-добри визуални ефекти (Робърт Легато, Адам Валдез, Андрю Р. Джоунс, Дан Лемън). Цялото преживяване е от изключително значение за Фавро, тъй като сякаш "разтваря" пред него цял нов свят, пълен с възможности. Но именно едно негово пътуване до Африка го отвежда към "Цар Лъв".
Бях на сафари в Африка шест месеца преди да говоря с "Дисни" за филма. Помня как до джипа изтича глиган и първата реакция на човек от групата беше да запее Хакуна Матата. Малко след това видяхме лъвове, покачени на една скала. Всички си помислихме едно и също - прилича на сцена от Цар Лъв! Историята е позната и приета от всички. Появава се в музикални произведения, шоута, комедийни предавания, част е от скечове. Непрекъснато се ползва за референция. Превърнала се е в дълбока част от културата ни и възможността да надградиш над нея и да я преразкажеш по различен начин беше изключителна.
Визионерският дух на Уолт Дисни винаги е будил възхищение у Фавро. Той успява да събори всички познати бариери в желанието си да покаже "Цар Лъв" на голям екран. Създава истинска революция в съвременните технологични методи на сторителинг, миксирайки live-action кинематография с компютърно създадени изображения. Кадрите на заобикалящата среда са създадени в специален софтуер за игри, а инструментите на виртуалната реалност са позволили на Фавро буквално да се разхожда из декора и да набелязва подходящи кадри, които биха му вършили работа във филма. Сякаш наистина стои в Африка, непосредствено близо до Симба! Според продуцента, Карън Гилхрист, Фавро e стигнал до ядрото на историята по много и неочаквани начини.
Фавро искаше да улови онези неща, които едва можеш да обясниш. Работейки съвместно с оператора Калеб Дешанел, който в действителност боравеше с доли и грип, резултатите бяха наистина магически: от онзи тип магия, който се получава само в моментите, в които на лице е човешка намеса. Невинаги се случва да имаш най-добрия кадър, най-добрия залез, перфектното небе - това беше от изключително значение за Фавро.
След като филмът веднъж е създаден, благодарение на виртуалната реалност, Фавро започва да режисира и анимационния процес. Резултатът: страхотен екип от артисти, най-добрите аниматори и професионалисти, работещи в сферата на технологиите, създават нов начин на правене на кино. И тук идва въпросът - това анимация ли е или игрален филм?
Фавро отговаря:
Трудно е да се обясни. Магия е. Преработихме начина на снимане. Но не и на историята.
За Фавро, както и за самия Уолт Дисни, историята винаги е първа. Важно е да се запази душата на оригинала, докато изпълненията, музиката и хуморът имат право да се развият потенциала си максимално. Режисьорът твърди, че в процес на работа е осъзнал колко мощна и осезаема е връзката на историята с оригинала на филма. Да не говорим за изключително богатите традиции, които витаят около сюжета. Чрез архетипите на историята се връщаме до Шекспировия "Хамлет" и основите на всички митове по света - измама, раждане, смърт и прераждане, всички цикли на живота. А след това идва ред и на богато емоционалната музика от Африка, Елтън Джон и Ханс Цимер.
Точно както шоуто "Цар Лъв" на Бродуей представя класическата история по нов начин, така и съврмеенния прочит на Фавро добавя ново измерение, нови емоции и доза реализъм във филма.
Определено не се притесняваме да се върнем към стария филмов материал, но е невероятно, че в днешно време можем да променим толкова много във визуален аспект. И тук идва трикът: не искаме да губим нишката на оригиналната история или спомена за стария филм. Комедията и музиката, например, работят по различен начин. Но това е семеен, приключенски филм, с много емоционални моменти - както на екран, така и на сцена. Искаме да уцелим точно тези чувства у зрителите, но не искаме да отклоняваме вниманието им към моменти, които по-рано не са били съществено засегнати в оригинала.
Според режисьора живите изпълнения вдъхват човечност на историята, а кастингът дава възможност за интерпретация, запазвайки характера на класическите герои. Зрителите ще се насладят на Доналд Гловър (“Atlanta,” “Solo: A Star Wars Story”) в ролята на бъдещия цар Симба, Бийонсе (“Dreamgirls,” “Lemonade”) в ролята на Нала, Джеймс Ърл Джоунс (“Rogue One: A Star Wars Story,” “Field of Dreams”) като Муфаса. Ролята на чичото на Симба, Скар, е поверена на Chiwetel Ejiofor (“Twelve Years a Slave,” Marvel Studios’ “Doctor Strange”), а Сараби е изиграна от Алфре Уудард.
Новата версия на "Цар Лъв" крие зад себе си работата на цял един изключителен екип, включващ режисьора Джон Фавро, продуцента Джефри Силвър, сценариста Джеф Натансън (“Catch Me If You Can,” “Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales”), визуалния супервайзър, част от продукцията "Аватар" и носител на "Оскар" за "Титаник", "Книга за джунглата" и "Изобретението на Хюго" Роб Легато и още куп професионалисти, сред които и номинирания цели пъти за "Оскар" оператор Калеб Дешанел.
бюлетин
още авангарт
-
Къде свършва второто действие
Филмът „Второ действие“ е свежа метатекстуална провокация с абсурдистки привкус
-
Салвадор Дали на върха на близалката
През 1969 г. екстравагантният артист получава предложение от испанските производители Chup...
-
Да се изправиш срещу неправдата
Документалният филм „Небето над Зеница“ дава гласност на онеправданите