Невидимата нишка

2018-а е годината, в която Париж и Лондон празнуват таланта на двама от най-изтънчените и талантливи моделиери – Азедин Алая и Мартин Марджела.

 

"Мисля, че жените трябва да бъдат изкусителки, а не тъжни създания. В света има достатъчно тъга, за да добавяме още към нея, пък макар и красива. Противно на всички очаквания, намирам, че черният цвят е много щастлив цвят, и обичам да работя с него!“.

Tова са думи на родения в Тунис, но открил призванието, славата, приятелите и долче витата в Париж, моден дизайнер Азедин Алая. На 18-и ноември 2017-а светът се прости с един от най-изтънчените и артистични модни дизайнери, които имаха честта да бъдат наричани моделиери и да се радват на възхищението и аплодисментите на един наистина специален приятелски кръг от артисти, колекционери, аристократи, филмови звезди. Най-близката приятелка на покойния Алая, италианката Карла Созани, създател на перлата сред галериите в Милано – 10 Corso Como, споделя пред приятели, минути след откриването на изложбата "Аз съм моделиер“ в парижката централа на компанията "Азедин Алая“: "Азедин обичаше живота и бъдещето, притежаваше дарбата да вижда много, много напред във времето. Това е бъдещето, което той искаше – красота навсякъде около него и какъв по-добър начин да празнуваме таланта и безкрайната му човечност освен с тази изложба, която показва най-важните неща в живота му!“

Жените, красотата, поезията на живота, вкусната храна, философските разговори, неочакваните срещи с хора, които неусетно стават част от живота ти – това са тайните на Азедин Алая, които Карла и помощник-кураторът Оливие Салар представят в първата и най-интимна изложба за гения, която продължава до 10 юни в изложбените пространства на централния офис на компанията му. 41 рокли са представени в експозицията, която съдържа и лична кореспонденция, скици и фотографии, дарени от партньора на дизайнера – художникът Кристоф ван Вейн."Като историк, който се занимава с мода, мога да кажа, че творенията на Азедин са впечатляващи. Той беше толкова перфектен в преследването на детайла и дълбочината, беше един от малкото модни дизайнери, които колекционират мода и притежаваше изключително рядката дарба да се радва, почита и възхищава на таланта на другите. Нека не бъркаме обаче, беше безпощаден към липсата на талант и капризите на суетата на хората, които искаха да пробият в модата, водени от жаждата си за слава, успех и пари“, коментира пред френското издание на Vogue Салар.

Успоредно с изложбата в Париж, лондонският музей на дизайна организира първата голяма ретроспектива, посветена на Алая. "Азедин Алая – моделиерът“ се открива на 10 май и ще посреща почитатели на легендата до 7 октомври. Без да е толкова лична и емоционална, колкото е парижката експозиция, селекцията в Design Museum, Лондон, разчита на богатата колекция от архивни кадри, писма, скици и творения на маестро Алая. Кураторите са наблегнали на дългия списък с известни клиентки, сред които Грета Гарбо, Грейс Джоунс, Мишел Обама и Риана.

С лични спомени на близки хора на Алая и хора от екипа му, експозицията си осигурява един по-личен и емоционален поглед върху работата с гения. Бившият моден редактор на британското издание на Vogue Софи Хикс си спомня: "Първата ми среща с Алая беше в далечната 1981-ва, когато той представи едно от първите си ревюта в Париж. Обичаше нещата да се случват в среда, която той нарича моя дом, затова често дефилетата се случваха в апартамента му, в седми район, в Париж. Наложи се да почакаме много преди да започне ревюто, но изведнъж иззад завесите излязоха най-красивите жени в Париж и всички ние, модните редактори, се питахме – кой ли е този човек, който е успял да обере каймака на красотата в Париж. После разбрахме, че самият той създава толкова много красота, че неизбежно около себе си събира все красиви хора – в един или друг смисъл. По-късно се запознах и с него. Забавен, интересен, детайлен човек, който обичаше да контролира всичко. Обичаше реда и ако нещо в ателието му не беше, както той си го представя, правеше забележки. По време на интервю, се е случвало да разместя нещо на бюрото му, той прекъсваше и учтиво ме молеше да го преместя, където му е мястото. Беше като баба, който държи всичко да е подредено. В това му педантично усещане за ред се криеше и част от перфекционизма му като дизайнер!“

И докато за Азедин Алая са били типични работохолизмът, срещите с важните и любими на сърцето му хора, традиционните обеди и вечери, които са пословични в парижките, аристократични общества, за другата звезда на сезона за модните изложби – белгийския дизайнер Мартин Марджела запазеният знак е тоталната анонимност. Все още се смята, че единствено вестник "Ню Йорк Таймс“ успява навремето да заснеме белгийския гений, който тази година в Париж празнуват с две изложби. Първата е в музея "Галиера“ и представя ретроспектива на цялата му кариера, а втората е в музея на декоративните изкуства във френската столица. Акцентът пада върху годините, които прекарва като творчески директор на модната компания Hermes. Тази експозиция очевидно му е много присърце, защото Марджела е артистичен директор на изложбата и автор на всички сценични решения. "Марджела – годините в Hermes“ е оригинална идея и продукция на музея на модата в Антверпен и миналата година бе обявена за най-успешната изложба в историята на музея. След успеха в Белгия, музеят на декоративните изкуства изразява желание да бъде домакин на тази необикновена продукция, която улавя в детайли най-интересните акценти от тандема – Марджела – Hermes.

 

дизайн мода Азедин Алая Марджела

бюлетин

още авангарт